Sidor

tisdag 23 oktober 2012

Typ Saag Panir


Jag har äntligen lyckats återskapa ungefär hur min favoriträtt hos indiska restaurangen vid jobbet smakar! Den brukar kallas palak paneer, saag panir eller spenat vadji om den är utan ost. Antagligen är det nåt annat som skiljer dessa tre åt också, men i min värld så är det varianter på samma tema... Spenat med indisk kryddning! Gott gott! Här är receptet:

Fräs hackad vitlök, chili och ingefära i lite olja i en gryta, eventuellt även lite gul lök i strimlor. Krydda med muskotnöt, gurkmeja och garam masala och låt kryddorna fräsa lite grand. Spä med kokosmjölk eller grädde och tillsätt fryst bladspenat (för två tar jag en burk kokosmjölk och en påse spenat, till det ett par klyftor vitlök, en msk hackad ingefära, en halv chili och någon tsk vardera av kryddorna. Man får prova sig fram hur starkt man vill ha helt enkelt). Låt det hela koka en stund och smaka av med salt och peppar. Mot slutet tillsätter man osten i kuber, det ska vara paneer som är en indisk färskost egentligen, men jag brukar ta tofu. Funkar även med fetaost tex. Man kan även låta en tomat i klyftor koka med en stund. Servera med basmatiris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar