Sidor

söndag 7 oktober 2012

Restgarnsponcho


Min mamma stickade mycket en gång i tiden - många projekt blev aldrig avslutade så det finns en hel del garn i hennes gömmor. Och sen blir det ju alltid ett halvt nystan över här och där när man stickar eller virkar något... Nu fick jag för mig att virka denna superenkla poncho av restgarner. Den är virkad med "mormorsränder" i två delar som är ca 38 cm breda och 65 cm långa. Innan jag sammanfogade dem virkade jag ett varv med stolpgrupper runt hela för att inte få så fula kanter längs långsidorna. Ponchon virkas ihop från avigan med smygmaskor först som ett L (se nedan) och sedan den undre delens kortsida mot den övre delens högra långsida. (Ta på den när den är som ett L med spetsen bak så kommer du att fatta hur det ska vara och kan även kolla att den är lagom lång och bred). Jag valde att inte virka ihop sista biten i halsringningen utan istället sätta dit två knappar - på det sättet kan den även användas som bärponcho och dra över när man har ett barn i sjal/sele på magen eller ryggen. Enkelt, kul och gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar