Sidor

onsdag 10 oktober 2012

Eko-sushi


Har hittat ekologiskt sushiris. Eller, ja, grötris då. Men om man sköljer det noga (flera gånger så det mesta av det vita i vattnet försvinner), blötlägger några timmar (eller över natten) och kokar som sushiris funkar det precis lika bra!

Mitt recept på sushi (kombinerat från en "kurs" jag gick en gång för länge sedan på Yasuragi Hasseludden och en japansk kokbok, samt lite test)

Mät upp det sköljda, blötlagda riset och häll på 0,75 dl vatten per dl ris samt ev en skvätt Saké (typ ett par msk) om man har. Koka upp och koka en halv minut. Dra ned värmen på ett minimum och låt stå ca 15 minuter (utan att lyfta locket). Dra av från värmen och låt stå 20 min utan att lyfta på locket. Fluffa upp med en trägaffel och låt stå under lock 20 minuter till. Blanda försiktigt ned sushi-su och låt stå 20 min till.

Sushi-su (till ca 6 dl ris eller 3-4 portioner):
0,8 dl risvinäger
0,5 dl socker
2 tsk salt

Blanda i en kastrull och värm till sockret har löst upp sig.

Tja, sen är det bara att rulla bollar, och lägga på nåt gott. Avocado är min absoluta favorit... Ungarna gillar lax bäst. Och du, inga jätteräkor eller några hotade fiskar - ok?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar