Sidor

onsdag 3 oktober 2012

Liiite nyttigare helt enkelt

En bok som jag gärna inspireras av är Råsmart familj av Ulrika Hoffer. Mycket bra tips och inspirerande till att dra ner på socker och annat. Lite väl präktig kan jag dock tycka ibland... Om jag är grymt sugen på geléhallon hjälper det till exempel föga med en näve vanliga hallon, även om det såklart vore bättre...

Jag tror att små förändringar i vardagen är det långsiktigt mest effektiva för ett hälsosammare liv. Sådana förändringar som man orkar leva med i längden. Jag älskar tex sötsaker och jag vill inte avstå från dem i resten av mitt liv! Så min strategi är att försöka göra lite bättre val i vardagen, ibland unna mig något riktigt onyttigt och då njuta av det ordentligt. Och försöka göra det nyttiga liiite godare och det goda liiite nyttigare. Ta pannkakor, till exempel. Barnen älskar det, men det är ju inte hälsokost precis. Testade att göra pannkakor på rårismjöl och havremjölk från ett recept i Råsmart familj men de ratades fullkomligt av barnen. Så nu gör jag en sats sådana, steker upp några till mig, blandar i lite mjölk, vetemjöl och ett extra ägg och så har jag plötsligt 50/50 nyttiga/vanliga pannkakor. (Man kan förstås bara byta ut hälften av mjölet och mjölken från början om ingen är gluten- eller mjölkintolerant). Och de gick att äta, tyckte barnen! Och om det står 1,5 dl socker i ett recept drar jag oftast ned det till 1 dl och tar hälften rårörsocker och hälften tex Stevia, honung, agave eller kokossocker. (Inte om jag gör maräng eller nåt då såklart...). På så sätt blir livet lite nyttigare men lika roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar