Sidor

måndag 10 december 2012

Glutenfria pepparkakor


Jag testade att göra glutenfria (och mjölkfria) pepparkakor häromdagen! Resultatet blev helt ok. De smakar inte riktigt som vanliga men åt det hållet i alla fall. Lite krispigare än vanliga kanske men en väldigt liten skillnad, tycker jag! Degen var lite svårare att få att hålla ihop, men ett tips om man vill ha snygga pepparkakor ändå är att göra sista utkavlingen på bakplåtspappret så man inte måste flytta dem från bänken! Jag gjorde ungefär enligt receptet på Eksta pepparkakor i "Annas mat"(halverat) men bytte ut sockret mot råsocker, smör mot mjölkfritt margarin och vetemjöl mot nedanstående mjölblandning (ökade mängden kryddor lite också). Sen gjorde jag degen väldigt lös, tänk mer som tjock smet än som deg, den sväller nämligen ganska mycket sen av psylliumfröskal och agar agar! Har man inte agar agar kan man nog byta ut det mot en äggula, men jag ville göra dem helt vegetariska!

Ingredienser:
125 g smör eller margarin
2 dl råsocker
1 dl sirap
1 dl vatten
1,25 msk kanel
0,75 msk kardemumma
0,75 msk kryddnejlokor
2 tsk pomeransskal
1 nypa salt (om man gör på mjölkfritt eller osaltat smör)
1/2 msk bikarbonat

Mjölblandning av
1 dl rårismjöl
1dl bovetemjöl
1 dl mandelmjöl
1 dl majsmjöl
1 dl potatismjöl
1/2 dl majsstärkelse
1/2 dl kokosmjöl
1 msk psylliumfröskal
1 tsk agar agar

Jag tog ca 5 dl mjöl i smeten och sparade resten till utbakningen (allt gick inte åt, dock).

Socker, sirap och vatten kokas upp och slås över smör/margarin och kryddor. Låt stå tills det är rumsvarmt och blanda i mjöl blandat med bikarbonat. Låt stå och svälla ett par dygn övertäckt i bunken.

Kavla med lätt hand, vänd ofta och kavla ut sista gången på bakplåtspapper/plåten. Grädda i 200 grader i 4-6 minuter.

2 kommentarer:

  1. Är det några speciella egenskaper i bovetemjölet eller tog du det du hade hemma? Jag utgick ju också från Eksta men gjorde en mjölblandning med bland annat nyponskalsmjöl och linfrömjöl, dock utan fiberhusk/pofiber.

    Tyckte du att kokosmjölet smakade igenom något?

    SvaraRadera
  2. Marina: jag blandar lite för att inget ska bli för dominant i smaken. Gillar att bovete är ett "riktigt" mjöl med lite konsistens! Kände inte kokosmjölet, men det var ju ganska lite...

    SvaraRadera