Sidor

lördag 11 februari 2012

Hur många bloggar behöver en människa?

Ja, och hur många bloggar behöver världen? Det kan man fundera en stund på. Det gjorde jag. Och jag tänkte såhär:

Jag har tre andra bloggar - en blog om bakning (som ligger lite på is), en blog om teckning och målning (på utrikiska) och en hemsida om min konst med bloggen Våga Måla där jag ger lite tips på hur man målar akvarell. Nåja. De har alla sina specifika syften. Men när man väl har fått smak på bloggandet så är det svårt att sluta....

Det här är en blog om att orka, hinna, förmå sig, ha råd och ha lust att leva livet lite mer som man faktiskt vill leva livet. Jag vill till exempel leva livet lite mer närvarande, lite mer medkännande, lite närmare mina barn, lite roligare, lite miljövänligare, lite hälsosammare, lite mer kärleksfullt. Jag vill dessutom hitta glädjen i vardagen istället för att gå på knäna genom den grå dimman med semestern som enda mål i kikaren.

Jag har funderat länge på en blog av det här slaget. En där man kan dela med sig av tips för att få livspusslet att gå ihop. Jag tycker en av internets stora poänger är just möjligheten att dela med sig - av erfarenheter, tips, åsikter och annat. Jag försöker styra mitt liv mot tanken att GE så mycket som möjligt, både av egoistiska och altruistiska skäl. Så nu vill jag ge av mina idéer, min kunskap och min problemlösarförmåga. Jag är en gammal forskartyp som gillar att prova saker, läsa mycket, dra slutsatser och försöka komma på nya idéer. Men när det handlar om vilken nyttig smoothie som är godast eller hur man får sina barn att äta grönsaker så är loppet nog kört att bli accepterad i någon vetenskaplig publikation. Så då får jag dela med mig här istället!

Och sen har jag en egoistisk anledning också - jag har länge haft en antecknings- och skissbok där jag skrivit upp de viktigaste klokskaperna från olika böcker jag läst, föredrag jag sett, kloka människor jag talat med, samt mina egna briljanta idéer. Bara för att kunna bläddra tillbaks och bli påmind. Men ve och fasa - härom veckan kom boken bort! Som tur är kom den till rätta igen, men under tiden hann jag tänka att jag nog måste börja samla tankarna någon annanstans. Så varför inte här? Så kan alla ta del av dem (och slipper läsa alla böckerna). Hoppas jag kan ge något till just dig! Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar