Sidor

torsdag 14 februari 2013

Nya bakförsök - naturligt glutenfritt bröd!

Ok, istället för att försöka förklara varför jag varit för lat för att blogga på senaste tiden så tänkte jag gå rakt på sak med ett försök på lite nyttigare bröd, helt glutenfritt. Det är svårt att köpa glutenfritt tycker jag - det är ofta så himla mycket läbbiga tillsatser i i stället och bröden består mest av stärkelse. Den enda grova mjölmix jag har hittat för att baka eget innehåller dessutom skummjölkspulver som jag inte kan (eller vill) äta. Så nu testade jag att baka ett lite grövre bröd med mycket frön och nötter för att kompensera för den ofta lite trista konsistensen hos glutenfritt. Det blev faktiskt riktigt bra, lite smuligt i kanterna bara. Skulle låtit det jäsa lite längre andra gången och kanske gräddat i form tror jag dessutom för det blev lite platt. Men men, smaken var det inte något fel på! Here goes:

1 dl hackade valnötter
1 dl pumpafrö
1/2 dl linfrö
1/4 pkt jäst
1 msk malda chiafrön
2 dl vatten
1/2 msk mald fänkål
1 msk brödsirap (för att få fart på jäsningen - honung går också bra)
2 dl bovetemjöl
1/2 dl glutenfria havregryn
1 råriven potatis (eller två små)
1 dl rårismjöl
1 msk olja

Blanda alla ingredienser, jag körde på kallt vatten och jäste i 3-4 timmar första omgången, men man kan ta ljummet vatten och jästa i ca 40 min till 1 timme annars. Sen bakade jag ut till en limpa utan att knåda så mycket, jäste 30 minuter och bakade av i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter. Låt svalna och gärna vila över natt inlindad i bakduk (där föreslog min stavningskontroll "bakdel" men jag tror jag kör på bakduk även nästa gång). Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar