Sidor

onsdag 13 juni 2012

Ofrivillig bantningskur

Har en liten skrikig bebis hemma. Som pruttar så det luktar som ett helt MC-gäng! Jag fattar inte att något så litet och gulligt kan lukta så illa! Eftersom jag har hört från flera källor att kolik och liknande ofta beror på intolerans mot mjölkprotein, testar jag just nu mjölkfri kost. Tycker det funkar rätt bra. För bebisen i alla fall!

Jag trodde verkligen inte det skulle vara någon utmaning att äta mjölkfritt eftersom jag ändå äter väldigt begränsat med mjölkprodukter - och då mest i form av onyttigheter i alla fall. Avstå lite glass eller pizza har väl ingen dött av! En ofrivillig bantningskur helt enkelt. Det visade sig dock att typ ALLT innehåller mjölkprotein. Eller mycket i alla fall. De mest oväntade saker, kryddblandningar, knäckebröd och annat. Och på restauranger och caféer kan de inte ens svara på om produkterna innehåller mjölkprodukter.

Exempel på konversation:
-Laxen är ju mjölkfri
-Ok, vad är den stekt i då?
-Smör
-Det funkar tyvärr inte. Sallden då? Vad är dressingen gjord på?
-Såsbas
-Såsbas? Innehåller den mjölkprodukter?
-Det vet jag inte
-Ok, men någon macka då? Utan smör? Är det mjölk i brödet?
-Det vet jag inte. Det är ett bageri som gör det...
-Har ni ingen innehållsförteckning?
-Nej
-Ok, jag tar ett glas vatten...

Nu minns jag varför jag aldrig blivit vegan!

1 kommentar:

  1. Välkommen till min värld ;)nu dessutom gluten - kom igen och försök hitta nåt att äta då :D

    SvaraRadera