Sidor

tisdag 1 april 2014

Födelsedagsmiddag på veganska



Igår fyllde jag år - och tillika var det den sista officiella dagen på veganutmaningen! Det blev en enkel, men festlig, favoriträtt som jag har. För mig är spagetti lite lyx eftersom jag försöker undvika vetemjöl till vardags och det här är en av mina snabb-bjudrätter med pasta. Man rostar helt enkelt (ganska mycket) vitlök i olja så den blir lite gyllenbrun, blandar sedan ned kokt spagetti och vänder runt och tillsätter alla möjliga goda grönsaker och bönor. Svarta bönor, avocado, färska spenatblad, ugnsrostade tomater, lättkokt färsk sparris.... det är bara fantasin (och tillgången) som sätter gränser. Avslutas såklart med flingsalt och svartpeppar! Jag hade även hemgjord vegansk pesto i min version igår.

Veganpesto (typ recept):

Mal en näve valnötter och en näve pinjenötter (eller solrosfrön) i mixern
Tillsätt en kruka basilika, ca en deciliter olivolja, salt, svartpeppar och lite näringsjäst (om man vill)
Mixa lite till.
Jätteenkelt!

1 kommentar: